Universal Carrier No.1 Mk.III „Drsňák“

Československá samostatná obrněná brigáda, motorizovaný prapor, 3. rota

Československá samostatná obrněná brigáda používala různé typy carrierů od svého vzniku. Po invazi v Normandii, kdy bylo rozhodnuto o přesunu brigády na frontu, byly její jednotky přezbrojeny nejmodernější technikou. Kromě tanků Cromwell a mnoha dalších vozidel obdržela brigáda i zbrusu nové Universal Carriery typů Mk.II a Mk.III. S těmito pak bojovala o strategický přístav Dunkerque až do května 1945.

Carrier T340185 obdržel motoprapor brigády spolu s dalšími jedenácti až 30. 4. 1945 jako náhradu za opotřebované kusy. Byl přidělen osádce voj. Tomáš Oliva (krycí jméno Solar), voj. Stanislav Salfický, kteří jej pokřtili bojovou přezdívkou „SKAUT-JUNÁK“. Tomáš Oliva, mimochodem budoucí otec známého sochaře Otmara Olivy, se totiž před válkou i po ní značně angažoval ve skautském hnutí, po roce 1945 byl vůdcem 1. skautského oddílu v Olomouci. Za svou službu vlasti byl komunisty perzekvován a nakonec uvězněn, po propuštění emigroval do Švýcarska, kde také v roce 1998 zemřel.
„SKAUT-JUNÁK“ svou osádku dovezl bezpečně zpátky do osvobozeného, a jak tehdy všichni věřili, i lepšího Československa, kde byl po reorganizaci zařazen do nově vzniklé 13. tankové brigády. Tam se v bouřlivém víru nových událostí jeho stopa ztrácí…

Vrak carrieru byl objeven v roce 2013 ve Švédsku a v poválečné době byl pravděpodobně využíván jako lesní traktor. Tomu odpovídal i stav, většina pancéřové nástavby byla odřezána, mnoho dílů chybělo, stav zbylých byl tristní. Na druhou stranu podvozek byl kompletní a vůz nebyl nijak zásadně zkorodovaný. Kompletní rekonstrukce začala v roce 2014 a v roce 2017 byl „Drsňák“ (jak jej překřtila moje dcera) v markingu motopraporu ČSOB poprvé představen veřejnosti v rámci akce Vzpomínka na Jana Kubiše v Dolních Vilémovicích. Během opravy bylo mj. nutné dovařit odstraněné pancéřové pláty, provést generální opravu motoru a převodovky, sehnat či vyrobit chybějící díly. Kromě tisíců hodin v garáži to byly i stovky hodin studia dobové dokumentace, kreslení výkresů a konzultací se sběrateli v Evropě i v zámoří. Výsledkem je jeden z nejkompletnějších exemplářů poslední verze Universal Carrieru, No.1 Mk.III, který je možno na světě spatřit.

Takticko-technická data

Osádka: 3-4 muži
Bojová hmotnost: 4.35 t
Délka: 3.85 m
Šířka: 2.13 m
Výška: 1.57 m
Pancéřování: 7-10 mm
Výzbroj: kulomet Bren s trojnožkou
P.I.A.T.
2“ minomet
4“ vrhač zadýmovacích granátů
Pohonná jednotka: zážehový Ford V8, obsah 3.9 l, výkon 65/85 HP
Max. rychlost: 50 km/h
Spotřeba: cca 35 l/100 km
Dojezd: 250 km

Text Petr Březina, foto Petr Březina, Miroslava Mindárová a archiv

FOTOGALERIE

16.1.2021|