Československá samostatná obrněná brigáda, motorizovaný prapor, 3. rota
Československá samostatná obrněná brigáda používala různé typy carrierů od svého vzniku. Po invazi v Normandii, kdy bylo rozhodnuto o přesunu brigády na frontu, byly její jednotky přezbrojeny nejmodernější technikou. Kromě tanků Cromwell a mnoha dalších vozidel obdržela brigáda i zbrusu nové Universal Carriery typů Mk.II a Mk.III. S těmito pak bojovala o strategický přístav Dunkerque až do května 1945.
Carrier T340185 obdržel motoprapor brigády spolu s dalšími jedenácti až 30. 4. 1945 jako náhradu za opotřebované kusy. Byl přidělen osádce voj. Tomáš Oliva (krycí jméno Solar), voj. Stanislav Salfický, kteří jej pokřtili bojovou přezdívkou „SKAUT-JUNÁK“. Tomáš Oliva, mimochodem budoucí otec známého sochaře Otmara Olivy, se totiž před válkou i po ní značně angažoval ve skautském hnutí, po roce 1945 byl vůdcem 1. skautského oddílu v Olomouci. Za svou službu vlasti byl komunisty perzekvován a nakonec uvězněn, po propuštění emigroval do Švýcarska, kde také v roce 1998 zemřel.
„SKAUT-JUNÁK“ svou osádku dovezl bezpečně zpátky do osvobozeného, a jak tehdy všichni věřili, i lepšího Československa, kde byl po reorganizaci zařazen do nově vzniklé 13. tankové brigády. Tam se v bouřlivém víru nových událostí jeho stopa ztrácí…
Vrak carrieru byl objeven v roce 2013 ve Švédsku a v poválečné době byl pravděpodobně využíván jako lesní traktor. Tomu odpovídal i stav, většina pancéřové nástavby byla odřezána, mnoho dílů chybělo, stav zbylých byl tristní. Na druhou stranu podvozek byl kompletní a vůz nebyl nijak zásadně zkorodovaný. Kompletní rekonstrukce začala v roce 2014 a v roce 2017 byl „Drsňák“ (jak jej překřtila moje dcera) v markingu motopraporu ČSOB poprvé představen veřejnosti v rámci akce Vzpomínka na Jana Kubiše v Dolních Vilémovicích. Během opravy bylo mj. nutné dovařit odstraněné pancéřové pláty, provést generální opravu motoru a převodovky, sehnat či vyrobit chybějící díly. Kromě tisíců hodin v garáži to byly i stovky hodin studia dobové dokumentace, kreslení výkresů a konzultací se sběrateli v Evropě i v zámoří. Výsledkem je jeden z nejkompletnějších exemplářů poslední verze Universal Carrieru, No.1 Mk.III, který je možno na světě spatřit.
Takticko-technická data
Osádka: | 3-4 muži |
Bojová hmotnost: | 4.35 t |
Délka: | 3.85 m |
Šířka: | 2.13 m |
Výška: | 1.57 m |
Pancéřování: | 7-10 mm |
Výzbroj: | kulomet Bren s trojnožkou P.I.A.T. 2“ minomet 4“ vrhač zadýmovacích granátů |
Pohonná jednotka: | zážehový Ford V8, obsah 3.9 l, výkon 65/85 HP |
Max. rychlost: | 50 km/h |
Spotřeba: | cca 35 l/100 km |
Dojezd: | 250 km |
Text Petr Březina, foto Petr Březina, Miroslava Mindárová a archiv
FOTOGALERIE