Naši dělostřeleckou výpravu do Anglie jsme využili i pro terénní průzkum místa jedné polozapomenuté nehody obrněného transportéru Universal Carrier v těsně poválečném období.
Před časem jsem náhodou na webu narazil na dobovou fotografii převráceného Universal Carrieru pod starým kamenným mostem s doprovodným textem „Bren Carrier plunge into stream. One soldier killed. Three injured.“ Popis pokračoval několika detaily havárie, datací 6. srpna 1945 a místem pořízení fotografie na Countless Hill, Amesbury. Protože zmíněné městečko v hrabství Wiltshire leží jen několik mil od našeho tréninkového polygonu na Salisburské pláni, bylo jasné, že toho musíme využít, určit přesnou lokaci havárie a místo navštívit. Od roku 1945 samozřejmě došlo k značné přestavbě celé oblasti, severní část Amesbury navíc protíná nová dálnice, na fotografii bylo přesto patrných několik markantů, které nás mohly s trochou štěstí i po 80 letech navést na správné místo. Prvotní příprava u Google maps mohla začít. Amesbury protéká řeka Avon, přes kterou skutečně stále vede několik kamenných mostů, žádný ovšem při studiu leteckých snímků vizuálně zcela neodpovídal předmětné fotografii nebo ho nebylo možné z dostupných zdrojů bezpečně identifikovat. Nezbylo tedy než provést rekognoskaci na místě a doufat, že místo stále existuje. Hledali jsme kamenný most se třemi oblouky, lomeným kamenným zábradlím, ke kterému se svažuje mírná pravotočivá zatáčka. Za mostem vlevo pak kamenná zídka, 2 až 3 metry vysoká se sedlovou korunou, pravděpodobně krytou pálenými taškami. Více se z neostrého černobílého snímku vyčíst nedalo, věřili jsme ale, že to bude stačit.
Po skončení dělostřeleckého výcviku mohl konečně náš tříčlenný badatelský tým vyrazit do akce. Hned první vytipované místo vypadalo nadějně, profil terénu odpovidal, za bývalou neoužívanou silnicí se tyčila kamenná zeď, vedle protékalo boční rameno Avonu. Jediným drobným problémem bylo, že chyběl most. On tedy byl hned vedle, ale moderní, po kterém vedl nový přivaděč na dálnici z Amesbury. Druhý starý kamenný most přes postranní rameno řeky zase neodpovídal tvarem a dispozicí. Bližší průzkum břehů Avonu ale odhalil zbytky kamenných opěrných patek, bylo tedy jasné, že i zde starý most kdysi byl. Při srovnání s dobovou fotografií havárie nám ale zásadně neseděl jeden podstatný detail – v reálu za zdí stál rozlehlý starý dům opatství, který ale na fotografii vidět nebyl. Bylo stále možné, že úhel pořízení fotografie neodpovídá přesně našemu pohledu, chyběl ale důkaz. Do akce jsme tedy povolali naši IT odbornici Mácu, která skutečně po chvíli bádání v hloubi internetových archívů objevila dobovou pohlednici předmětného mostu ze začátku 20. století, která jasně zobrazovala kamennou stavbu opatství za zdí! Mosty na naší fotografii i na pohlednici byly navíc evidentně identické, byli jsme tedy na správném místě!
Zbývalo už jen pokusit se z dostupných informací a dispozice místa a terénu zrekonstruovat možný průběh oné nešťastné osmdesát let staré události. Můžeme samozřejmě jen spekulovat, ale naše hypotéza se opírá o zkušenosti s jízdou a řízením Universal Carrieru. Toto pásové vozidlo má totiž některé specifické vlastnosti, které mohou být za určitých podmínek velmi zrádné a domníváme se, že právě taková souhra několika okolností stála i za touto havárií. Povrch původní silnice, vedoucí k mostu, byl tvořen žulovými kostkami, které při styku s ocelovými pásy carrieru vytváří jen minimální tření a vozidlo přechází při změně směru snadno do smyku. Vozovka se navíc směrem od Amesbury k mostu mírně svažovala a tvořila mírný pravotočivý oblouk, navíc nevhodně klopený ven ze zatáčky. To, co by v případě běžného kolového vozu netvořilo žádný problém, zde mohlo být receptem na vážnou havárii. Pokud navíc carrier jel z kopce zvýšenou rychlostí, případně povrch silnice byl zvlhlý letní přeháňkou, která ještě snížila adhezi pásů vůči vozovce, mohlo snadno dojít k tomu, že vůz přešel do nekontrolovatelného smyku, byl odstředivou silou vržen ze zatáčky mimo silnici, kde narazil do masivní kamenné zdi, od které byl odražen zpět přes silnici směrem k pravému zábradlí mostu. Svou kinetickou energií následně proráží masivní zábradlí z kamenných bloků, ve vzduchu se otáčí kolem podélné osy o 180° a dopadá do koryta Avonu těsně vedle mostních pilířů. Pro jednoho z vojáků je tento náraz bohužel fatální, další tři vyváznou vážně zraněni.
Vše mohlo být samozřejmě i jinak, vycházíme pouze z kusých faktů a zkušeností s jízdou s tímto vozidlem, přesto věříme, že tato hypotéza je reálná. Ať tak či tak, jsme rádi, že jsme mohli díky jedné archivní fotografii alespoň drobně vhlédnout do dávno zapomenuté historie. Při naší další návštěvě Velké Británie se sem určitě vrátíme. Už jen proto, abychom připomněli vlčím mákem místo jedné tragické události na samém počátku míru po nejničivější válce v dějinách.
Text Petr Březina
Foto archiv, Petr Březina
FOTOGALERIE