(Semi-Rigid Two-Seater Collapsible Canoe)
Na první pohled působí možná zvláštně, že v prostředí českého reenactmentu, nabitého k prasknutí různými příslušníky Commandos, SAS, parašutisty a jinými elitními vojáky, se do výroby a používání repliky útočného kajaku, jedné z tajných zbraní speciálních jednotek Jeho Veličenstva, pustí zrovna obyčejná pěchota, která by měla spokojeně šlapat bláto a s nábožnou úctou sledovat hrdinské akce svých drsných spolubojovníků, kteří se začerněnými obličeji rozsévají děs v týlu nepřítele.
Kdo ale sleduje akce 12. čety, zná náš veskrze kladný vztah k obojživelným operacím a vodnímu živlu vůbec. Výroba zmenšeného výsadkového člunu LCA a jeho nasazení při akcích typu Vylodění hovoří za vše a i když v našem suchozemském státě by se pravděpodobně do podobného podniku pustil jen blázen, my jsme se o to před pár lety pokusili. V tomto světle jeví se pak jistě snaha o výrobu skládacího kajaku zcela logickou a “normální”. Navíc, řečeno slovy klasika, “Když to neudělá nikdo jinej, tak musíš…”
Britské speciální síly používaly za války celou škálu různých kajaků a kanoí, často značně bizarních konstrukcí a vzhledu. Naším primárním cílem byla výroba repliky kajaku použitého při známé “Operaci Frankton”, čili typu Mk.2.
Mk.2 byl ve své podstatě dvoumístný skládací kajak s pevným dnem i palubou a boky z plachtoviny. Tím se značně lišil od předcházejícího typu Mk.1, který vycházel z klasické konstrukce civilního skládacího kajaku firmy Folbot. Netradiční konstrukce Mk.2 s plochým překližkovým dnem byla zvolena z nutnosti snížení rizika protržení dna kajaku o ostré kameny během přistání v mořském příboji, případně při přetahování lodě přes mělčiny za odlivu (obě tyto situace byly v průběhu operace “Frankton” očekávané a konstruktéři se na ně snažili lodě připravit).
Během transportu na místo akce v podpalubí ponorky byly povoleny aretační výztuhy a paluba a dno byly stlačeny k sobě. Celý kajak tak zabíral ve složeném stavu na výšku necelých 10 cm, což bylo, vzhledem k velmi omezenému úložnému prostoru, zcela zásadní. V okamžiku vylodění pak stačilo pouze zaaretovat výztuhy, složit rovněž skládací vlnolamy a kajak byl připraven k akci. Celá operace byla relativně jednoduchá a časově nenáročná, což byla opět, z důvodu nutnosti rychlého nočního výsadku v nepřátelských vodách, klíčová vlastnost.
I přes neobvyklou konstrukci s plochým dnem měl Mark 2 slušné nautické vlastnosti a během operace “Frankton” se plně osvědčil. Posléze vznikly ještě vylepšené trojmístné varianty Mk2* a Mk2** a dále se už konstrukce útočných kajaků ubírala jiným směrem. Případným zájemcům o tuto problematiku doporučuji publikaci “The Cockleshell Canoes, British Military Canoes of World War Two” od Quentina Reese, ve které naleznou množství detailních informací o všech vyvíjených typech.
Naší ambicí nebylo postavit přesnou repliku typu Mk.2, což by ani nebylo dost dobře možné, neboť kompletní plány se nedochovaly a existuje pouze několik ( šest) vesměs po válce upravovaných originálů, ale kajak podobný rozměry, vlastnostmi a vnějším vzhledem. Speciálním požadavkem pak byla možnost složení lodi a její transport v osobním automobilu. Pro přestavbu posloužil trup skládacího kajaku Kolibri “Urahn” z produkce firmy Mathias-Thesen-Werft Wismar. Přestože starý bezmála 50 let, kajak byl v relativně dobrém stavu a jeho silueta i rozměry odpovídaly předloze.
Byla provedena kompletní repase dřevěné kostry a pádel, zesílení plachtovinové obšívky další vrstvou a výroba kompletně nového překrytu paluby včetně vlnolamů, madel a dalších doplňků. Závěrečnou operací pak byla aplikace dvoubarevného maskovacího nátěru v odstínech Admiralty Grey.
Po provedení zkoušek na vodě v září 2009 se loď ukázala stabilní a lehce ovladatelnou a po několika drobných úpravách byla použita při dalším ročníku reenactmentové akce “Operace Frankton” na konci listopadu 2009, kdy se i s těžkou zátěží a v náročných podmínkách plně osvědčila. Věříme, že nám bude spolehlivě sloužit i nadále.
Pte. Harry E. Gripweed
4th batt. of Musketeers
Srovnání takticko-technických dat originálu a repliky:
Originál Mark2 | Replika Mark2 | |
Délka | 15 ft (457 cm) | 14.8 ft (450 cm) |
Šířka | 28.5 in (73 cm) | 30 in (76 cm) |
Výška | 12.5 in (32 cm) | 11 in (28 cm) |
Ponor | 6 in (15 cm) | 6 in (16 cm) |
Hmotnost prázdná | 90 lb (41 kg) | 68 lb (31 kg) |
Nosnost | 480 lb (218 kg) | 386 lb (175 kg) |
Posádka | 2 | 2 |
Maximální rychlost | 5 uzlů (9.3 km/h) | 4.5 uzlu (8.3 km/h) |
Cestovní rychlost | 2.5 uzlu (4.6 km/h) | 2.5 uzlu (4.6 km/h) |
FOTOGALERIE